2018. már 30.

Challah a zsidó kalács

írta: Petőcz Ferenc
Challah a zsidó kalács

Elkészítés: 2,5 óra, közepesen nehéz

dsc00161.JPG

Újra eljött végre a tavasz, vele együtt keresztény ünnepünk a húsvét. Eddig mindig bolti kalácsot ettem, most itt volt az ideje a házinak. A challah (ejtsd: hallah) zsidó szóból eredendő a kalács és végül is a mi húsvétunk is a zsidóságtól ered, így ezért választottam elsőnek ezt a verziót.

50 dkg BL80 fehér kenyérlisztet elkeverünk 2 ek cukorral, 1 csipet sóval. 1,6 dl vízben elkeverünk 1,2 dkg friss élesztőt, egy edényben 2 tojást és tojásnak a sárgáját kicsit felverünk, hozzáadjuk az élesztős keveréket, a lisztet, 2 ek olajat és jól kidolgozzuk a tésztát, ennek két módja vagy kb 10 perc dagasztás, vagy a korábban a kenyereknél leírt hajtogatásos módszer ami időben hosszabb, de egyszerűbb és jobb állagot ad. Ezt követően pedig meleg helyen következik egy óra kelesztés.

A kelesztést követően 4 egyforma részre vágtam a tésztát. Aki ugyanúgy, mint én, első alkalommal készíti, annak javaslom a három egyforma részt. Mert 4-es fonat legalábbis férfi fejjel nem könnyű, így a fenti kinézet sikerült. Ez nem rontott az állagán, ízén, mert az tökéletes lett.dsc00158.JPG

A lényeg, egyenlő elemekből egyenlő rudakat sodrunk és abból megfonjunk a kalácsunkat.Ezt követen letakarjuk és újabb egy óra kelesztés jön. a sütőt előkészítjük, 240 fokra melegítjük. A sütő aljába helyezünk egy tepsit is.

Amikor a duplájára kelt, felvert tojással lekenjük és megszórjuk szezámmaggal (nekem többfajta is volt itthon), vagy mákkal és behelyezzük a sütőbe, amelynek aljában lévő tepsijébe egy pohár vizet öntöttünk.

dsc00160.JPG

A hőfokot visszavesszük 200 fokra és 20 perc alatt készre sütjük hőlégkeverésen. Figyeljünk, nehogy megégjen, mert lehet hamarabb elkészül, nekem 17 perc alatt lett kész.

Szólj hozzá

zsidó Nemzetek konyhája Házi pékség Sós és édes szenvedélyek