2018. júl 03.

Dödölle

írta: Petőcz Ferenc
Dödölle

Elkészítés: könnyű, gyors, egyszerű

dsc00793.JPG

"Éliás, Tóbiás, egy tál dödölle,Ettél belőle.Kertbe mentek a tyúkok,Mind megették a magot." Ezeket a sorokat nincs aki nem ismeri, ugyanakkor mégis kevesen ismerik, főleg a mai fiatalok. ez egy igen egyszerű olcsó és mégis fejedelmi fogás. Nagykanizsán évente tartanak neki fesztivált is. Ettől független számtalan neve létezik, a vidéki emberek még fogyasztják szeretettel, az ételt a szegénység szülte, mégis a kreativitás jut eszembe fogyasztása során. Számomra igazi zalai csemege, de hívják krumpligánicának, Szabolcsban cinke névvel illetik, Baranyában gánica, a Mátra vidéken pedig simán ganca.

Mi most a klasszikus zalai receptet készítettük, aztán majd jön még sok változata, főleg a modern konyhának köszönhetően.

0,5 kg krumplit hámozás után kockáztunk viszonylag apróra, majd egy lábasban annyi vízzel, amennyi éppen ellepi felöntöttem, kevés sót adtam hozzá. Kimértem egy tálba 25 dkg lisztet, félreraktam és hagytam a krumplit főni. Közben jófajta házi szalonnát kockáztam, amelyet lepirítottam és a zsírjába tettem 2 fej kockázott vöröshagymát, amelyet szintén üvegesre pároltam és a végén a szalonna pörcökkel együtt kiszedtem, azokat félrerakva.

Ezalatt az idő alatt a krumpli is megfő, amelyet az edényben takarékra véve a lángot krumplinyomóval össze kell törni és óvatosan hozzá kell adni a lisztet folyamatosan kevergetve közepes lángon úgy, hogy ne égjen le és akkor jó, ha elválik az edénytől. Én ekkor egy sütőpapírral kibélelt tepsibe szoktam helyezni a masszát, gyorsan kell dolgozni, mert kidermed. 

Innentől a visszamaradt szalonna zsírba teszem a kanállal a masszából szaggatott darabokat és pirosra sütőm, tálba szedem, ahol végül a maradék szalonna zsírral, hagymával, pörcökkel elkeverem, friss tejföllel tálalom. 

Jó étvágyat, nagyon jó fogás!

Szólj hozzá

Magyar Nemzetek konyhája