2017. sze 12.

Borsos tokány gombából

írta: Petőcz Ferenc
Borsos tokány gombából

Elkészítés: 45 perc, könnyű

dsc09083.JPG

Két évvel ezelőtt a gombás ételek kedvelőjeként akként döntöttem, hogy beiratkozom a gombászati alapismereteket nyújtó képzésre Budapest a TIT-nél. A természet gombákkal foglalkozó ismeretlen és érdekes világában a látszólag egyforma gombák között nehezen igazodtam el, ez azért mára sokat változott, megvallom mindenkinek jót tenne egy képzés. A tanfolyamon mindig azt hallottam, hogy jött velem szemben az erdőben a gomba. Mindig értetlen álltam eme kijelentés előtt. Sosem találtam gombát és ha igen, akkor tutira mérgezőt vagy össze raktam az ehetőt a nem ehetővel és mérgezővel be nem tartva a szabályokat. Megtanultam, hogy nem véletlen vannak a szabályok és a leszedett gombával mindig kell tenni egy kanyart a gombavizsgálóba. Jó előfordul egy-két esetben, hogy ezt elhagytam, de néhány esetben annyira egyértelmű volt a találat és oly sokszor, hogy nem tartottam fontosnak. De azért kell az óvatosság, így olvasóinknak is csak azt tudom írni, erdei gomba és gombavizsgáló, majd, ha utána lehet, készülhet az étel. 

Hétvégén teljesítménytúráztunk és már másként figyeljük az erdőt. Találtunk laskagombát, májgombát, pecsétviaszgombát, sárga gévagombát. ez utóbbiból a friss példányról, amelyet elhoztunk sajnos nem készült kép.

dsc09070.JPG

dsc09077.JPGdsc09071.JPG

A pecsétviaszgomba gyógygomba, igaz ez most mi asztaldísznek hoztuk el, remélem a cicáink nem csábulnak el és meghagyják nekünk ezt a szép gombát.

A most következő étel pedig nagyon finom és könnyen elkészül. kb 70 dkg volt a májgombánk, amelynek felső rétegét eltávolítottuk. Erősen zselésedett ekkor a lemezek felett, tejbe áztattam kb 1 órát, ezalatt a zselésedés megszűnt és a benne lévő csersav is kiázott.Ekkor felkockáztuk, vigyázzunk, mert ez a gomba kezünket befogja és tudni kell azt is, hogy ez a gomba nem vásárolható piacokon, így csak magunk szedhetjük. Elvileg mással nem téveszthető, érdemes utána olvasni és csak a fiatal példányai fogyaszthatók, de a gombavizsgálatot sosem kerüljük meg!!!

dsc09080.JPGdsc09082.JPG

A szedett gévagombát, laskát is felaprítjuk a kettő nálunk összesen kb 50 dkg volt.

dsc09081.JPG2 fel kockázott hagymát kevés olajon megpárolunk, hozzáadunk 3 gerezd reszelt fokhagymát, a gombákat és sózzuk, borsozzuk, nem kóstoljuk, mert 20 percig a gévagombát nem illik. Kicsit pároljuk, majd annyi vízzel, amennyi ellepi felöntjük és közepes lángon 20 percet főzzük, 4-5 ág friss kakukkfűvel ízesítjük vagy 2 ek szárítottal. Amikor letelt a 20 perc gombáink levük nagy részét elfőtték, megkóstoljuk, ha kell utána ízesítünk és 2 dl tejföllel sűrítjük, tarhonyával vagy rizzsel tálaljuk. Jó étvágyat!

Szólj hozzá

Szabadban láttuk főztük Egészség vega és tészta